Creatievelingen in de bres voor jongeren in 'corona-wereldje'

Creatievelingen in de bres voor jongeren in 'corona-wereldje' Verhaal

Het Kröller-Müller Museum, Scapino Ballet Rotterdam, Holland Opera, Tim van Esch van Handsome Poets en Kleinkunstig slaan de handen ineen om jongeren uit hun kleine 'corona-wereldje' te halen. Met online workshops inspireren ze de jongeren en zichzelf.

Gemis aan contact

"Ik zit vooral thuis, maak gelukkig nog wel muziek maar de interactie is voor een groot deel weg. Dat mis ik enorm", zegt zanger en songwriter Van Esch. Hij krijgt bijval van Nicole Rust van Scapino Ballet Rotterdam. "Hoewel de dansers weer gestart zijn, weliswaar in hele kleine groepen en volgens een strikt protocol, was de stilte in de studio’s bijna onwerkelijk."

Online workshops ontwikkeld

Samen met Kleinkunstig, dat workshops organiseert voor het onderwijs, hebben ze een oplossing bedacht: online lesgeven. Een dag vol cultuur en online interactief bezig zijn. Afgelopen weken is er met veel enthousiasme aan gewerkt. Het resultaat is nu digitale rondleidingen in het museum, muziek maken en dansen, vanuit huis. Ze hopen op de samenwerking met scholen, die de workshops voor leerlingen kunnen regelen.

Maatregelen corona

Hoewel de coronamaatregelen versoepelen en lessen ook op middelbare scholen weer mogelijk worden, is Nederland nog ver verwijderd van busladingen leerlingen die musea en andere activiteiten bezoeken. Verwachting is dat veel beperkingen voorlopig aanhouden. Zeker waar het gaat om culturele vorming. De online lessen bieden daarvoor een oplossing.

Creativiteit vraagt interactie

Nu zijn online lessen op zichzelf niet bijzonder. Maar voor scholieren en de creatieve docenten is het verre van normaal. Ze willen juist jongeren altijd uit hun omgeving halen. "We willen ze in contact brengen met andere ideeën, mensen of plekken. Zorgen dat ze buiten hun eigen comfortzone komen en groeien als mens. Juist nieuwe impulsen maken je creatief", verklaart Van Esch het belang van live-contact.

Break van het 'saaie' coronaleven

Ze geloven dat de online lessen verlichting brengen. "We willen dat het voor leerlingen even een break is in een 'saaie' week. Ze uitdagen om uit hun dagelijkse 'corona-ritme' te komen", zegt Matthea Versteeg, kunst educator en onder meer werkzaam voor het Kröller-Müller Museum. "Bedoeling is dat ze door de online workshop een toffe nieuwe kunstervaring krijgen en door bijvoorbeeld de opdracht #tussenkunstenquarantaine creatief 'aangezet' worden. Door creatief te denken, zélf te maken en hen meetrekken in een andere wereld: die van kunst."

Innovatieve samenwerking bijzonder

Kleinkunstig-directeur Albert Barth is onder de indruk van deze creatievelingen. "Het is heel bijzonder dat zo snel al deze partijen en mensen elkaar gevonden hebben. In korte tijd ontwikkelden we samen op innovatieve wijze een nieuwe aanpak. Als scholen willen, kunnen we veel leerlingen op een eenvoudige manier bereiken."

"Aan de slag met wat wél kan"

Bij Scapino Academy zien ze er een kans in. Rust: "Deze tijd leert je dankbaar zijn voor kleine dingen. Het maakt je creatief om aan de slag te gaan met alles wat er wél kan en mag. De docenten worden, naarmate de lockdown langer duurt, steeds gemotiveerder om weer aan de slag te gaan en zolang dansen in de Scapino studio’s of op scholen niet mag, om op andere manieren lessen te geven."

Verlies van ritme

De impact van de coronacrisis raakt ook de jeugd, weet ze. "Leerlingen zijn hun ritme kwijt en missen hun vrienden. Kunst helpt hierbij en ondersteunt ze. Het geeft ze een manier om zich te uiten, een bezigheid, een uitdaging en een manier om betekenis te geven aan alles wat er nu om hen heen gebeurt."

Prikkelen in vertrouwde omgeving 

Ze heeft hoge verwachtingen van de online lesprogramma's die ze nu hebben ontwikkeld. "Het is super dat door middel van het online programma leerlingen kunnen kennismaken met verschillende kunstdisciplines en dat ze zich kunnen laten inspireren door al het moois wat ze zien en horen. We hopen dat het hun creativiteit prikkelt en dat het ze aan het denken zet. En dat ze natuurlijk actief mee zullen doen, dit keer vanuit hun eigen vertrouwde omgeving."

Een nieuw idee

Dat beaamt Van Esch. "Het is een mogelijkheid om jongeren toch iets nieuws te geven. Een nieuw inzicht, een creatief idee. Het digitale domein omarmen om te laten zien wat je daarbinnen kan vinden. Bijvoorbeeld samen aan een muziekproject werken ook al ben je fysiek niet bij elkaar."

Skills vragen doorzettingskracht

Hij vervolgt: "Ik hoop dat jongeren geïnspireerd raken. Muziek gaan maken, of geluid voor film. Gamen is een grote vrijetijdsbesteding geworden waarbij je gemakkelijk volledig opgenomen raakt in een virtuele wereld. Voor het ontwikkelen van veel creatieve skills is wat meer geduld, durf en doorzettingskracht nodig. Ik hoop dat ze dit durven te ontwikkelen en een creatief project startten."

Dit verhaal werd mogelijk door de inzet van

Klik hier voor meer informatie

Deel dit verhaal

Meer over

Deel jouw verhaal!

Stuur je e-mailadres en een korte beschrijving en er wordt contact met je opgenomen.

arrow-right arrow-down keyboard_arrow_down arrow-left plus-circle cross close search2 twitter2 facebook2 youtube2 linkedin2 envelope-o instagram2 menu play2 mobile2 users3 signal user whatsapp22 envelope-o2 quotes-left spinner2222 checkbox-checked checkbox-unchecked checkmark price-tag lightbulb_outline comment-square binoculars heart-o heart home bell building-o bullhorn star-o star truck magic-wand edit reply eye check-square square home sunrise sunset watch monitor