Internetondernemer doneert huiselijke website aan hospice

Hospice

Betrokken partijen

Hospice Zwolle
Motivo

"Het gaat hier om het leven", zegt Joke Boerma van Hospice Zwolle. "En dat gaan we nu ook online laten zien!" De hospice kreeg een nieuwe website cadeau van internetbedrijf Motivo. "Na 12,5 jaar ondernemen besef je dat het je gegund wordt. We wilden de stad daarom iets teruggeven", zegt directeur Lennard Veldwijk.

Ludieke actie

Het begon allemaal als ludieke actie rond het 12,5-jarig jubileum van het webbedrijf. Motivo maakte bekend een website aan een goed doel te willen schenken. De goede doelen konden genomineerd worden, waarna de website zou gaan naar het doel met de meeste stemmen. En dat werd Hospice Zwolle. (lees verder onder foto)

(Coördinator Joke Boerma van Hospice Zwolle)

Het werd een sport

"Toen iemand ons had genomineerd, zijn we er ook vol voor gegaan. Dan wordt het ook een sport. We hebben al onze ruim honderd vrijwilligers aangeschreven, bestuur, vrienden, iedereen", vertelt Boerma enthousiast. "Er is zelfs een vrijwilliger geweest die zelf briefjes huis aan huis bracht. Er zijn kerken bezocht, buurthuizen, noem maar op."

Ons gegund

En dat bleef niet zonder gevolg. "Ze hebben ruimschoots gewonnen", lacht Veldwijk. "Ik geloof dat ze wel tweeduizend stemmen hebben opgehaald, verreweg de meest." Boerma heeft daarmee wel een beetje te doen met de andere goede doelen. "Ja, die zijn natuurlijk ook stuk voor stuk belangrijk. Maar we zijn natuurlijk heel blij dat het ons uiteindelijk gegund is."

Partners worden bij ons weer partners - Joke Boerma

Commercieel en non-profit

Motivo is gewend voor de sector non-profit en zorg te werken. Het beslaat een belangrijk deel van het huidige klantenbestand. "We houden van een opdracht voor een commerciële organisatie met een webshop en dergelijke. Maar toch passen ook die zorg- en non-profitklanten goed bij ons." (lees verder onder foto)

(Directeur Lennard Veldwijk van Motivo)

In balans

Motivo is gestart door drie vrienden en die bleven partners in het bedrijf. "In het internetwereldje kun je het heel gek maken qua werk. Maar we hielden elkaar in balans. Het zorgde dat we ook bleven zien dat er meer is dan werk", blikt Veldwijk terug op de afgelopen 12,5 jaar. "Iedere ondernemer weet dat, ook al heb je genoeg opdrachten, het ondernemerschap en de ontwikkeling van je bedrijf ook mindere periodes kent. Ik herinner me een zomer toen we zelf veel hadden geïnvesteerd en de betalingen voor projecten die liepen ook nog niet binnen kwamen. Toen besefte ik dat je ook kwetsbaar bent en afhankelijk. Het is allemaal goed gekomen. Maar door dat soort ervaringen besloten we iets terug te willen geven aan de stad, aan de samenleving."

Hospice goed gebruiken

De website kwam voor Hospice Zwolle precies op het goede moment. De hospice bestaat nu ruim drie jaar. "In de eerste periode draaide alles om het van de grond krijgen, om het werven van donateurs en vrijwilligers. De informatie op de site was vrij zakelijk. Maar nu staat het en is het belangrijk om verder te ontwikkelen. We willen dat er zo goed mogelijk gebruik wordt gemaakt van de hospice en de nieuwe website helpt ons daarbij", legt Boerma uit.

Met team op bezoek

De oude website was er vooral op gericht om informatie te delen. Maar bij de opzet van de nieuwe website draait het veel meer om sfeer. Veldwijk: "Anders dan normaal, zijn we ook met het hele team op bezoek geweest bij de hospice. Ja, dat had wel impact. Het is op zich niet nodig om een goede website te maken, maar het heeft in dit geval wel geholpen. Van ontwikkelaar tot projectleider begrijp je net iets beter welke keuzes er gemaakt moeten worden."

Sfeer van thuis

De website is nu vooral bedoeld om potentiële gasten te bereiken en hun naasten.  Zeker met oog op de gasten is het duiden van de sfeer belangrijk. Boerma merkt dat mensen zich eerst oriënteren op internet, op zoek naar een manier om de zorg de laatste maanden van het leven vorm te geven. "We willen dat ze echt zien dat we ze een thuis bieden, een eigen plek. Maar de website zal natuurlijk ook praktische informatie moeten blijven bevatten, voor verwijzers zoals artsen bijvoorbeeld en donateurs die we nodig blijven hebben." Op de site krijgt beeld daarom een belangrijk plek, en interviews en verhalen.