Interview met ProPublico-oprichter

Interview met ProPublico-oprichter Verhaal

Beter als je het wilt zien

door Wouter Bax*

Er zijn voorbeelden genoeg van een betere, nieuwe wereld. Tenminste, als je het wilt zien en door zelf je steentje bij te dragen. En hoe kan dat beter dan je talenten in te zetten en die ten dienste te stellen van de maatschappij? Met ProPublico koppelt Jouke Schaafsma talent van anderen aan hun motivatie om iets goeds te doen.

Geen keurslijf

Hij is er een beetje verlegen mee, dat het hier even over hem moet gaan. ProPublico, ‘Goede zaken delen’, moet immers juist anderen laten excelleren. ProPublico is een internetplatform waarop bedrijven hun vakkennis, faciliteiten, tijd en overtuiging ten dienste kunnen stellen aan goede doelen. Niet in een keurslijf. Maar zoals professionals werken: naar hun eigen inzicht, gebruikmakend van hun eigen creativiteit en zo veel of weinig als zij zelf willen.

Netwerken en publiceren

Daarom ontkomt Jouke niet aan een interview. Want zijn idee om bedrijven en goede doelen bij elkaar te brengen, komt precies overeen met de manier waarop hij aan ProPublico bouwt. Namelijk vanuit zijn eigen vakkennis. Hoewel het verbouwen van zijn schuur tot werkruimte hem ook niet slecht af gaat, heeft hij een achtergrond in de journalistiek, als woordvoerder en, in zijn woorden, communicatiemens. “Ik houd van netwerken en publiceren. Dat vind ik gaaf.”

Zingeving

“Maar ik heb in mijn werk ook een grote behoefte aan zingeving”, vertelt Jouke. “Als je veel met je hoofd werkt, moet dat hoofd fris blijven. Dat kun je doen door je in te zetten voor goede dingen.” Hij doet bijvoorbeeld vrijwilligerswerk in de kerk en ging ook eens een halfjaar naar Sri Lanka om te werken in een kindertehuis. “Ik heb daar toen vooral geklust, wat ik leuk vond om te doen. Wat je vrijwillig doet, moet je namelijk goed liggen. Voor boodschappen doen met ouderen ben ik persoonlijk dus minder geschikt. Dat kunnen anderen weer beter.”

Doen wat je past

Dat is interessant: het leveren van een bijdrage aan de maatschappij gaat het beste als je iets doet wat bij je past. Het beroep dat mensen hebben gekozen of de onderneming die ze zijn gestart, is daarvoor een mooie aanwijzing. “Ik ben ervan overtuigd dat heel veel mensen behoefte hebben aan zingeving, aan iets bijdragen aan een betere wereld. Alleen, hoe pak je dat dan aan? Hoe zorg je dat het ook echt werkt? Stel, dat je de talenten en de passie waarmee je je vak koos ook inzet voor een goed doel. Dan komen er twee dingen op een natuurlijke manier bij elkaar. “

Nieuw middel

De wil om ook een positieve rol te spelen in de maatschappij komt bij bedrijven vaak al tot uitdrukking in vormen van maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaam produceren of als sponsor of in stilte geld geven aan goede doelen. “Daar is helemaal niets mis mee, het is zelfs geweldig dat deze bedrijven dat doen”, zegt Jouke. “Maar met ProPublico voegen we een middel toe voor bedrijven en individuen. We reiken een manier aan om precies dat wat je als geen ander kunt en leuk vindt, ten dienste te stellen aan maatschappelijke organisaties.”

Hard en soft

Daarbij horen ook de eigenschappen van ondernemingen die op het eerste gezicht weleens alleen als ‘hard’ worden ervaren. Zoals het streven om winst te maken of om naamsbekendheid te verwerven. “Maar dat is eigen aan mensen en organisaties”, zegt Jouke, “en daar kun je iets goeds van maken. Er moet ook gewoon gewerkt worden natuurlijk. En niet alles wat je doet draagt direct zichtbaar bij aan een betere wereld. Maar die dingen kun je wel doen met op de langere termijn een hoger doel. Elke organisatie heeft een verhaal, en dat verhaal gaat ook over delen, over de verhouding tot anderen en de maatschappij.”

Wederkerigheid

Daarom beperkt ProPublico zich niet tot een platform waar bedrijven iets komen brengen en goede doelen het komen halen. “Voor bedrijven mag het ‘lonend’ zijn om via ProPublico in contact te komen met een goed doel en daar een steentje bij te dragen”, zegt Jouke. “We willen dus wederkerigheid tot stand brengen. Als bedrijven en goede doelen iets met elkaar doen, is er een verhaal. Dat verhaal brengen wij door een interview af te nemen of misschien door een mooi filmpje te maken. Dat verhaal kun je met anderen delen.”

Zichtbaar inspireren

Dat is het mooie van verhalen, zoals Jouke die ooit als journalist graag mocht schrijven: “Door open en eerlijk het verhaal van een samenwerking naar buiten te brengen, maak je iets expliciet wat zich tot dan toe onder de oppervlakte afspeelde, zoals de wens om iets goeds te doen. Zo kunnen mensen en organisaties elkaar inspireren om vanuit overtuiging iets voor elkaar te betekenen.”

Neutraal terrein

Waarom een apart platform? “We willen neutraal terrein creëren, een plek met een geheel eigen uitstraling waar mensen zich hopelijk herkennen in hun verlangen om hun talenten in te zetten op een nuttige manier.” Maar als communicatiemens ziet Jouke wel goede aansluitingen bij andere, bekende professionele netwerken. Zo kun je via LinkedIn bij ProPublico inloggen.

Social enterprise

En net als een bedrijf wil Jouke dat ProPublico gewoon een gezonde bedrijfsvoering heeft. Daarom is ProPublico een besloten vennootschap. Een onderneming, maar wel een maatschappelijk verantwoorde onderneming met de nadruk op duurzaamheid. Want het is duurzaam om voor het goede doel je eigen talenten in te zetten, is Joukes overtuiging: “Het is efficiënt, omdat je het al deed en er goed in bent. En het houdt stand, omdat het vanuit jezelf komt.”

*Wouter Bax is zelfstandig ondernemer en eigenaar van Bureau Good Work. Hij helpt organisaties hun in- en externe communicatie helder en doeltreffend te maken, redacties te moderniseren, veranderingsprocessen begeleiden, mensen coachen in hun werk en hij verzorgt presentaties. Bureau Good Work is ook een netwerk van professionals, in en rond de media.

Deel dit verhaal

Meer over

Deel jouw verhaal!

Stuur je e-mailadres en een korte beschrijving en er wordt contact met je opgenomen.

arrow-right arrow-down keyboard_arrow_down arrow-left plus-circle cross close search2 twitter2 facebook2 youtube2 linkedin2 envelope-o instagram2 menu play2 mobile2 users3 signal user whatsapp22 envelope-o2 quotes-left spinner2222 checkbox-checked checkbox-unchecked checkmark price-tag lightbulb_outline comment-square binoculars heart-o heart home bell building-o bullhorn star-o star truck magic-wand edit reply eye check-square square home sunrise sunset watch monitor